tiistai 9. lokakuuta 2012

Patikkapäivä Bensheimissa

Odenwald on vuorijono Saksan lounaisosassa, Hessenin, Baden-Württembergin ja Baijerin osavaltioiden alueella. Sen korkeimmat huiput ovat noin kuusisataametrisiä, joten se voidaan luokitella keskivuoristoksi. Lännessä Odenwald rajoittuu jyrkästi Reinin aavaan laaksoon ja pohjoisessa Main-joen laaksoon. Itä- ja eteläsuuntaan Odenwaldin vuoret tasoittuvat vähitellen. Odenwaldin alue voidaan jakaa kolmeen osaan: läntiseen Etu-Odenwaldiin jyrkkine laaksoineen, itäiseen Taka-Odenwaldiin sekä Neckar-joen eteläpuolella sijaitsevaan Pikku-Odenwaldin. Odenwaldin korkein vuori on 626 m korkea Katzenbuckel. Suuri osa aluetta on metsien peitossa, tiheämpää asutusta on lähinnä vain vuoriston reunalla ja jokien laaksoissa. Suurimmat kaupungit Odenwaldin alueella ovat Heidelberg sen lounais- ja Darmstadt sen luoteisreunalla. Odenwaldin länsireunaa seuraa Bergstraße-tie Darmstadtista Wieslochiin. Lähde: Wikipedia

Me asumme Odenwaldin rinteessä Darmstadtin ja Wieslochin puolivälissä. Voimme lähteä patikoimaan suoraan omasta pihastamme. Tällä kertaa menimme kuitenkin junalla noin 20 kilometriä pohjoiseen, Bensheimiin, ja aloitimme retkemme vaihtelun vuoksi sieltä. Olimme reissussa tuttavaperheemme kanssa, ja heillä on meidän Matin ikäinen tytär. Reppuun ostimme hiukan sämpylöitä, hedelmiä ja juotavaa. Päivä oli puolipilvinen eli juuri sopiva patikointiin.

Katsoimme kartalta muutaman reitin ja ajattelimme, että valitsemme sitten sopivan tilanteen mukaan. Matkan varteen mahtui monenlaista katsottavaa: eläimiä (hevosia, lehmiä, ankkoja, hanhia ja peuroja) ja ihmisiä, vanhoja rakennuksia ja huikaisevia maalaismaisemia. Ehkäpä juuri sen vuoksi emme sitten edes huomanneet, että tulimme valinneeksi reitin sen pisimmän vaihtoehdon mukaan.

Mitä tehdään kyyhkyslakalla tänä päivänä?

Viinin tekoa käsityönä

Ei kuitenkaan poljeta jaloin :)

Kellarivalmista Dornfelderiä

Lähdimme matkaan aamupäivällä klo 11, pysähdyimme kerran syömässä sämpylät repuistamme pois painamasta, ja toisen kerran paikallisessa Gasthausissa, joka tietenkin oli kiinni juuri siihen aikaan iltapäivällä, kun me oltiin ravinnontarpeessa. Saimme kuitenkin kylmiä paloja, mikä tarkoitti voileipiä ja juustolautasia. Perinteinen saksalainen juustoruoka on Handkäse mit oder ohne Musik ja myös Kochkäse mit oder ohne Musik. Mit Musik -vaihtoehto tarkoittaa, että juuston saa haudutetuilla sipulirenkailla, ja sen musiikin kuulee sitten perästäpäin...

Illalla seitsemän aikoihin oltiin takaisin Bensheimissa. Viinitilan ravintolassa Neuer Wein und Swiebelkuchen- sekä Schnitzel und Kartoffeln -annoksia nauttimassa. Paikan luonnetta kuvaa hyvin se, että talon yläkerrassa ei ollut lainkaan tarjolla olutta, mutta alakerrassa olisi suostuttu tiskin alta myymään yhtä pilsnerilaatua. Ymmärsimme hyvin pian, että ei nyt kannata pahoittaa kenenkään mieltä, ja tilasimme viinejä eri muodoissaan: rypälemehua, Weinschorlea, viiniä ja Federweißeria.

Väsyneitä vaeltajia alkoi nopeasti ramaista lämpimässä viinikellarissa erilaisia viinejä maistellessa. Asiaa ei auttanut se, että juna oli myöhässä. Tähänhän suomalainen on tosin hyvinkin tottunut, joten päivä ei sen vuoksi mennyt pilalle. Ja kartan mukaan matkamittariin olisi pyörähtänyt 25 kilometriä jalan, jos semmoinen olisi matkassa ollut, sekä noin 400 metriä korkeuseroa. Espanjalainen patikkakoiramme varmastikin kulki tuplasti tuon matkan vapaana juoksennellessaan.

1. Mitähän tosiaan tehdään kyyhkyslakalla? Täällä parvekkeille ripustetaan kaikenlaisia verkkovirityksiä, että kyyhkyset pysyisivät ulkopuolella - ei päinvastoin!

Kivalta kuulosti patikkareissu! :)

2. Kiva patikkareissu! Ja teillä on IHANA Elli ♥

3. Patikointi on täällä todellakin hauskaa ja helppoa. Ei tarvitse ajaa minnekään päästäkseen mestoille. Ja tuon koirulin kanssa kaikki on tuplaten hauskempaa. Sen reaktiot kaikkeen uuteen ovat niin huvittavat. Heppa on paha!

4. Voi miten kauniita maisemia ja tunnelmallisia kuvia!
    Pikku patikkareissu syksyisessä metsässäkään ei varmaan olisi pahitteeksi täällä päässä.. :)