maanantai 27. toukokuuta 2013

Saksa-Tanska-Ruotsi-Suomi

Lapsilla on aina touko-kesäkuiden vaihteessa Pfingster-lomaviikot. Tänä kesänä ajateltiin tehdä Suomi-reissu Pfingsterinä, koska varsinaiselle kesälomalle, joka alkaa heinäkuun lopulla, on suunniteltu sitten jo muuta. Ajateltiin toteuttaa reissu hiukan eri lailla kuin viime kesänä, jolloin ajettiin Pohjois-Saksaan autolla ja siitä Finnlinesilla suoraan Suomeen 27 tunnissa. Meillä oli muutama kirkas ajatus, joiden mukaan teimme suunnitelmat.

Ensiksikin halusimme nähdä jotain uutta. Minulle ja lapsille uutta oli Tanska kaikkineen sekä Skånen seutu. Ruotsinlaivakin Tukholmasta Turkuun ja sama takaisin tuntui pitkästä aikaa ihan jännältä vaihtoehdolta. Toisakseen ajattelimme valita vaihtoehdon, joka tulee Finnlinesia edullisemmaksi. Kolmanneksi ajattelimme, että reissu olisi vähän enemmän kuin vain vierailu Suomessa. Että jo matkat olisivat osa lomamatkaa, ei vain matkantekoa.

Olimme suunnitelleet, että päivä Tanskassa vierähtää pääasiassa Kööpenhaminan Tivolissa. Matkaa edeltävänä päivänä ajattelin varmistaa saahan koira tulla huvipuiston alueelle, eikähän se tietenkään ollut mahdollista. Hätä oli suuri, kun huonolla tanskallani (lue olemattomalla) yritin googlata koirahoitoloita Kööpenhaminasta enkä löytänyt.

Jossain törmäsin hundepasning-sanaan. Tuolla sanalla löysin pari osumaa. Yksi oli nainen aivan Kööpenhaminan keskustassa. Rakasti koiria ja katsoi niiden perään korvausta vastaan. Kertoi Facebook-sivullaan, että ei sitten ole halvimmasta päästä; ei ole mikään lenkittäjä, mutta hoitaa pakolliset ulostamiset; tupakoi, myös sisällä; ei halua haisevia koiria eikä sellaisia, jotka järsivät ja tuhoavat paikkoja. Hoitohan sopi meille kuin nappi takkiin! Suorastaan täydellisesti. Tupakointi ei kylläkään ollut se, mitä hoitajalta juuri eniten halusimme, mutta me tarvitsimme paikan Ellille vain joiksikin tunneiksi. Sen ajan Elli jaksaisi vaikka pidätellä hengitystään.

Soitin naiselle edellisenä päivänä. Muuten kaikki kuulosti molemmin puolin mainiolta, mutta hänelle oli tulossa toinenkin koira samana päivänä myöhemmin iltapäivällä. Elli tulee pääsääntöisesti juttuun kaikkien kanssa ja jos ei tule, niin ongelma on yleensä sitten toisessa koirassa. Sovittiin, että pitää koirat eri huoneissa, mikäli kärhämää ilmenee, ja soittaa meidät sitten hakemaan Ellin pois jo aiemmin.

Tapasimme Kööpenhaminan ytimessä, hänen asuntonsa lähellä sijaitsevan puistikon reunalla. Olihan omituista katsella Ellin lähtevän vieraan naisen mukaan aivan sievästi hihnassa kulkien. Emme pystyneet ajamaan pois niin kauan, kun he olivat näkyvissä. 10 minuutin kuluttua saimme ensimmäisen tilannekatsauksen tekstiviestillä. Elli oli kuulemma asettunut taloksi ja oli aivan ihastuttava. Nainen kertoi olevansa iloinen, että Elli oli hänen luonaan. Kun toinen koira oli saapunut, saimme toisen tekstiviestin, jossa kerrottiin, että koirat selvästikin pitivät toisistaan. Kun soitimme hakevamme Ellin pari tuntia suunniteltua aiemmin, havaitsin äänessä aivan selvästi pientä pettymystä.

Me olimme sillä aikaa ihastelleet Kööpenhaminan katuvilinää, kaunista säätä, upeaa Nimb Brasserie'ta Tivolissa, vatkanneet päämme sekaisin huvipuistolaitteissa ja upottaneet sen säästön, jonka reittivalinnallamme teimme, Tivolin sisäänpääsyihin, rannekkeisiin, ruokailuun siellä sekä neljään jäätelötötteröön. Kun jäätelö maksaa Weinheimissa 80 senttiä, niin Tivolissa sama oli melkein neljä euroa! Eikä maku ollut ratkaisevasti erilainen. En voinut edes kuvitella tuollaista hintaa, siksi en kiinnittänyt hintaan mitään huomiota ostopäätöstä tehdessämme.

Illaksi ajoimme Ruotsin puolelle. Ylitimme Tanskan ja Ruotsin erottavan merikaistaleen siltaa ja tunnelia pitkin 45 euron tietullimaksulla. Hinta oli arvokkaampi kuin lauttamatka autolle ja neljälle hengelle Saksasta Tanskaan. Tämä sarjassamme elämän ihmeellisyyksiä. Sama tietulli maksetaan sitten takaisin tullessa...

Ruotsin puolella yövyimme pienessä kaupungissa, nimeltä Lund. Sen Scandic-hotellissa. Ja tämä juttu on kerrottava: hotellihuone ja aamupala neljälle ihmiselle ja koiralle maksoi tuskin sataa euroa. Huoneessa Elliä odotti huopa, ruokakuppi iltapalalla ja puruluulla, kakkapussi ja tervetulokirje. Kirjeessä kerrottiin, missä hotellin tiloissa voi tavata toisia koiria (ja minne siis ei kannata/voi toisia lähteä edes etsimään), missä on hyvä käydä lenkillä ja toivotettiin hyviä viihtymisiä. Sauna oli hotellissa kuumana 24/7. Luulen, että tulen etsiskelemään vaihtoehtoja Scandic-ketjusta toistekin. Ja tästä mainoksesta ei kukaan sitten maksa minulle mitään!

Aamulla ajettiin läpi puuduttavan Etelä-Ruotsin, eikä matkalla ollut muuta nähtävää, kuin Hölö ja Mörkö. Kolmården jäi kyllä aivan reitillemme, mutta ikäväksemme meillä ei ollut aikaa pysähtyä siinä, kun Amorella Turkuun odotti meitä Tukholman satamassa iltasella.

1. Tuli elävästi lapsuus ja jokavuotinen automatka Saksasta kesäksi Suomeen (ja takaisin) mieleen. Hölö ja Mörkö, totta tosiaan, niitä jaksoimme takapenkillä odottaa kuin suurtakin ohjelmanumeroa. Paluumatkalla suosittelen kiepsahdusta Grännan kautta. Sieltä ovat polkagrisar-karkkitangot kotoisin. :-)

Terveisin

Hanna I.

1. Kiitos vinkistä, täytyy tutkia asiaa. Näyttää osuvan ihan reitille. Kotimatka vedetään tiukemmin. Vain yksi yö Tanskassa juuri ennen lyhyttä lauttamatkaa Saksan puolelle. Eli ajomatka on pitkä, mutta pakkohan välillä on pysähtyä syömäänkin.

2. Tervetuloa Suomeen! Säätkin suosivat nyt teitä.

Täälläkin muuten yksi pallo ihan tavallista Ingmanin irtojäätelöä maksaa 3,50€. Ainakin Kaivarin rannassa ja Haukilahden rannassa, missä olen tämän kesän tötteröni syönyt.

1. Kiitos! Ehkä nähdään torstaina :D Pitääpä kertoa lapsille, että meillä on viikon tauko jäätelön syönnistä. Laivan buffet tekee poikkeuksen.

3. Torstaina - mitä mitä - pääsisittekö silloin tulemaan meille? Olisi tosi kiva! Sovitaan vain konsepti (porukka, illan pituus vai yöksikin, jne.) niin pistämme järjetymään. Loistavaa juttu. =)