keskiviikko 22. heinäkuuta 2015

Kyllä puristaa kypärä päätä

Mielestäni feminismin vastakohta on sovinismi. Eikä mielestäni kumpikaan ole oikein tai hyvä. Feminismin telaketjujen alle on moni mies ruhjottu - aivan samoin kuin toisinkinpäin. Tasa-arvo ja yksilöiden vapaus kuulostavat mielestäni paljon paremmilta. Ja puhun nyt siitä, kuinka perheet, puolisot ja työelämä kohtelevat kumpaakin sukupuolta. Minulla ei ole myöskään koskaan ollut erityinen tarve puhua näiden asioiden puolesta. Minulle riittää, kun itse elän elämääni oikeaksi katsomallani ja meidän perheellemme sopivalla tavalla. Kerroin tämän vain, ettei kukaan erehtyisi tämän kirjoituksen pohjalta ajattelemaan, että olen kovaksi keitetty feministi.

Olen varmaan kertonut aiemminkin, että minulla pysyy ruuvimeisseli ja vasara hyvin kädessä ja että iskuporakonekin on tuttu vempele. Huollatan meillä autot ja moottoripyörät sekä vaihdatan renkaat sesongin tullen. Pienempiin autoihin olen tunkin ja pulttiavaimen avulla vaihtanut renkaita ihan käsipelilläkin aikoinani.

Suuri järkytys minulle oli, kun moottoripyöräni lähin merkkiliike kuvittaa nettisivujaan mielestäni täysin asiattomilla kuvilla. Enkä ole mielipiteineni ainoa. Moni ystäväni ja tuttavani on hämmästellyt tätä aataminaikaisuutta ja asenteellisuutta. En ole myöskään ainoa moottoripyöräilevä nainen. Onko kuitenkin niin, että meitä on niin vähän, ettei meidän boikottimme kyseistä liikettä kohtaan vaikuta mihinkään, vai onko niin, etteivät muut naiset välitä mitään tästä epäkohdasta.


Asiallisiakin liikkeitä löytyy. Huollatan moottoripyöräni kolme kertaa kauempana aivan vaan sen vuoksi, etten mielelläni mene mittauttamaan takapuoltani kyseiseen liikkeeseen. Jos puhuisin sujuvaa saksaa, olisin jo kertonut muutaman tarkkaan harkitun ajatuksen heille. Nyt tyydyn vain kiertämään liikkeen kaukaa. (Yllä oleva kuva on siis napattu heidän sivultaan, josta löytyvät aukioloajat.)

Toisen tyrmäyksen sain eilen, kun pyysin sähköpostilla tarjousta uudesta moottoripyörästä. Pyörä tulisi Mikon käyttöön, ja minun vanha pyöräni menisi vaihdossa. Tästä syystä uusi pyörä tulisi myös minun nimiini, vaikka itse alkaisin ajaa Mikon nykyistä pyörää, joka on Mikon nimissä. On aivan turhaa tehdä paperitöitä nimen vaihdoksen vuoksi, kun jokainen uusi rekisteröinti maksaa ylimääräistä.

Kerroin tarjouspyynnössäni uuden pyörän mallin ja siihen tulevat lisätarvikkeet ja varustelupaketin. Kerroin myös vaihdossa tulevan pyörän tiedot ja liitin mukaan kuvan rekisteriotteesta, josta näkyi selvästi, että pyörä on nimissäni. Sähköpostissa oli allekirjoituksena meidän molempien nimet ja yhteystietona molempien puhelinnumerot. Mikko oli viestin vastaanottajana kopiokentässä. Soitin vielä perään ja pyysin pikaista palaamista.

Arvaatteko jo mitä tapahtui? Minä en mitenkään olisi voinut edes kuvitella.
Mikko sai tarjouksen illalla sähköpostiinsa, minulle ei tullut edes kopioa.

Mikko välitti vastauksen minulle, ja minä pureskelen sanoja nyt mielessäni miettiessäni kuinka kieltäydyn heidän tarjouksestaan asiallisesti, mutta purevasti. Meillä on onneksi parempi tarjous kilpailevasta liikkeestä. Kuinka minut, tarjouksen pyytäjä ja pyörän tuleva omistaja, voidaan näin täysin ohittaa!

En tiedä tapahtuisiko sama Suomessa vai onko tässä kyse nyt jostain saksalaisesta mies-nais-asetelmasta. Ainakin kyse on täydestä epäkohteliaisuudesta. Ja taas pistää vihaksi!

8 kommenttia:

  1. Asiallinen kirjoitus! Täällä Saksassa on ärsyttänyt, että päivähoitoasioissa yhteys otetaan lähes aina äitiin, vaikka minä olen nimenomaan meidän taloudessamme se, joka hallitsee saksan kielen paremmin ja olen hoitanut yhteydenotot tähän asti. Perinteisesti toki äiti on ollut se, joka on lapset hoitanut, mutta en voisi kuvitella, että Suomessa näin sitkeästi pidettäisiin "perinteisistä" rooleista kiinni.

    VastaaPoista
  2. Argh! Olen kyllä huomannut saman Saksassa, että sukupuoleja roolitetaan Suomea vanhanaikaisemmin. Mutta tuo nyt on aivan törppöä :< Varmaan jättäisin yksinkertaisesti vastaamatta mitään, ja jos uudelleen ottaisiva yhteyttä, painottaisin etten _minä_ ole mitään vastausta aiemmin saanut, too late... Mutta voihan sinne vastauksenkin laittaa, että kiitos mutta ei kiitos, ostan liikkeestä joka vuorovaikuttaa itse asiakkaan eikä tämän puolison kanssa.

    Sveitsissä on tilanne vielä pahempi. Siellä ei esimerkiksi vielä tänä päivänäkään voi nainen pitää omaa nimeään mennessään naimisiin, vaihtoehtoina on vain miehen nimi tai yhdysnimi!! Ja äänioikeudenhan naiset on Sveitsissä saaneet vasta joskus 80-luvulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vastasin kuitenkin, koska ollaan asioitu tämän liikkeen kanssa ennenkin ja saatu aivan hyvää palvelua. Kiitin nopeasta vastauksesta, jota en koskaan saanut, ja kerroin jatkavani kaupankäyntiä kilpailijan kanssa. Viesti meni hyvin perille siihen saamastani vastauksesta päätellen :D Ollaan edelleen kavereita.

      Tuntuu hassulta nuo vanhanaikaiset asenteet Sveitsissä, koska moni muu asia on siellä hyvinkin edistyksellistä. Esimerkiksi heidän koulusysteemiään käydään opettelemassa täältä Saksasta.

      Poista
  3. Pöyristyttävää! ansku

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä minäkin olen näiden juttujen kanssa kiehunut. Nyt vaan viileän rauhallisesti vien pennoseni toiseen kauppaan.

      Poista
  4. No onpa erikoista, että töllasta on vielä nykypäivänä! En usko että Suomessa. Löysin mukavan blogisi tänään kun etsiskelin jotain moottoripyörään liittyvää. Liityin lukijaksesi heti. Tervetuloa myös mun blogiin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun löysit tänne! Ja terveisiä kahden viikon kesälomalta Itävallasta. Pitäisi kirjoitella vähän matkakertomusta ja käydä tutustumassa blogiisi, kunhan saa purettua matkatavarat. Moottoripyöristäkin olisi paljon uutta kerrottavaa ;)

      Poista

Iloitsen jokaisesta kommentista!