torstai 5. lokakuuta 2017

Kaurapuuroherätys

Kun reissatessa syödään viikkokausia valmiiksi katetuista pöydistä, on erityisen tärkeää miettiä mitä syö. Aamupalabuffetista voi helposti syödä terveellisesti ja runsaasti, kunhan katsoo mitä. Kesälomallamme sisäistin, että ruoka ei maailmasta syömällä katoa, ja aloin syödä aamiaiseksi suuren lautasellisen kaurapuuroa tuoreiden hedelmälohkojen, pähkinöiden ja erilaisten siemenien kanssa. Lisäksi saatoin ottaa jugurttia. Jätin lähes kokonaan pois leivät päällisineen sekä munat ym. paistetut vaihtoehdot.


Matkamme jälkeen ajelimme vielä vajaaksi viikoksi kylään tuttavaperheemme luokse, ja kuinka ollakaan, perheellä oli tapana keittää kaurapuuroa aamuisin. Enpä osannut sitten kotiin palattuamme enää aloittaa päivää ilman kaurapuuroa. Sitä toivottiin myös muiden perheenjäsenten taholta. Matti <3

Tokihan olen kaurapuuroa eläessäni ennenkin keitellyt, mutta nyt kyseessä on oikein herätys. Voisin perustaa Instagram-tilin yksinomaan kaurapuurolle! Kaurapuurosta elämäntapa! Ehkä kuitenkin riittää, että kirjoitan tämän postauksen ja jatkan aamuisia keittotalkoitani ilman pakollisia kuvaussessioita.

Muutamia vinkkejä haluan kuitenkin jakaa (aivan kuin kukaan muu ei koskaan eläessään olisi puuroa keitellyt). Suomessa on ihanaa, kun ryynejä on niin monta eri sorttia. Omassa päivittäistavarakaupassani on tasan kahta laatua ryynejä; isoa ja pientä kokoa. Olenkin lisännyt puuroon vielä kauraleseitä vaihtelua ja lisäkuitua tuomaan. Vesipuuron vaihtoehtona on maustaa puuro jo keittovaiheessa jollain muulla nesteellä kuten esimerkiksi maidolla, mantelimaitojuomalla, soijamaitojuomalla tai kookosmaidolla. Aloitan keittämisen kuitenkin aina veteen, että kaurassa oleva vesiliukoinen beetaglukaani pääsee muodostamaan kaurapuurolle tyypillisen hyytelön (liman). Suolaa puuro ei mielestäni tarvitse lainkaan!





Nämä ovat minusta kuin taideteoksia...



Muita mahdollisia kyytipoikia ovat goji-marjat, chian siemenet, pähkinät, mantelit, kookoshiutaleet, pellavansiemenet ja kaikki muutkin siemenet; kokonaisina, hiutaleina, viipaleina tai rouheina. Ei jää leivontaan käytetyt pussinpohjat enää happanemaan eikä homehdu hedelmät ja marjat jääkaappiin!

Sitten vielä vähän etsiskelemiäni ja tärkeinä pitämiäni yksityiskohtia kaurasta:

1. Verensokeri tasapainoon
Kaura sisältää beetaglukaania, joka auttaa laskemaan kehon kolesterolitasoja hidastamalla kolesteroliaineenvaihduntaan kuuluvien yhdisteiden imeytymistä. Beetaglukaani on geelimäistä, vesiliukoista kuitua, joka hidastaa ja estää myös glukoosin imeytymistä tasaten insuliinipiikkejä ja verensokerin heilahteluita.

2. Vähentää paksusuolensyövän riskiä
Useat tutkimukset osoittavat, että päivittäinen kauran syöminen voi vähentää riskiä sairastua paksusuolensyöpään. Paksusuoleen kulkeutunut beetaglukaani on ravintoa paksusuolen hyville bakteereille.

3. Apua painonpudotukseen
Hyytelömäisyys auttaa vatsaa toimimaan paremmin. Hyytelöitymisen seurauksena vatsaan muodostuu massaa, mikä nopeuttaa ravinnon läpimenoaikaa ruoansulatuskanavassa ja helpottaa ummetusta. Hyytelökalvo hidastaa huonon LDL-kolesterolin ja jopa ravinnon rasvojen kertymistä elimistöön. Tämä! Voit syödä, mutta et varastoikaan kaikkea, koska kaura.

4. Lisää energiaa
Kaurassa on paljon hyviä hiilihydraatteja, jotka täyttävät kehon tarpeellisella energialla. Siksi kaurapuuro on täydellinen aamiainen. Kaurassa on myös E-vitamiinia, sinkkiä, seleeniä, kuparia, rautaa, magnesiumia ja mangaania.

5. Sisältää paljon proteiinia
Kaurassa on erinomainen proteiinikoostumus. Kauran lysiini-aminohappoa on merkittävässä roolissa kalsium-aineenvaihdunnassa ja lihasten kehittymisessä.

6. Hyvä iholle
Tutkimukset osoittavat, että kaurasta on ollut apua myös allergiaoireiden sekä atooppisen ihottuman hoidossa.

7. Sisältää paljon antioksidantteja
Kaura vaikuttaa kehoon suotuisasti myös suojaamalla elimistön rasvoja hapettumiselta, siis toimimalla antioksidanttina (kykenevät muuttamaan vapaat radikaalit vaarattomaan muotoon ja estämään näin soluvaurioita). Kauran sisältämä E-vitamiini on tehokas hapettumisen torjuja, kun taas fytiinihappo suojaa elimistöä ympäristömyrkyiltä.

Olen aina ollut sitä mieltä, että mikään syöminen ei varsinaisesti laihduta, mutta nyt taitaa tämä uskomus heittää häränpyllyä!

Lähteet: kauneus ja terveys.fi, terve.fi, tohtori.fi, Wikipedia,

4 kommenttia:

  1. Oodi kauralle ja kaurapuurolle. Täyttä asiaa ja hyvä päätös.
    Hyvä kirjoitus. Annokset ovat todella kuin taideteoksia.
    Onko viinirinteillä jo syksyn loisto?
    kyselee Mari

    VastaaPoista
  2. Vanha totuus, mutta kertaus on opintojen äiti :D
    Kyllähän täälläkin ruskaa puskee, vaikkei se ihan samalta tunnukaan kuin Suomen maaruska-aikaan. Viini on suurimmaksi osin korjattu, ja osa köynnöksistä on syvän punaista lehdiltään. Ei siis huonoa täälläkään!

    VastaaPoista

Iloitsen jokaisesta kommentista!